Oplossing puzzel SKA

De oplossing van puzzel SKA vind je hieronder.

Puzzelvraag:

De puzzelvraag heeft betrekking op een spelsituatie waarin je kunt winnen; deze is hieronder afgebeeld:

Oplossing van puzzel SKA 0

Jij bent in deze situatie aan de beurt. Als je gunstig dobbelt, dan kun je in je beurt ’t spel uitmaken en winnen. Twee dobbelgetallen  zijn gunstig. De vraag is dus, welke dat zijn. En in beide gevallen de vraag: hoe moet je dan spelen?

Oplossing van puzzel SKA:

De dobbelgetallen 5 en 6 zijn gunstig. Bij actie 1B kun je de munten zó hergroeperen, dat je met elk van deze dobbelgetallen verder kunt. Dat gebeurt hieronder.

Oplossing van puzzel SKA 1

 

Vervolg Oplossing puzzel SKA als je 5 dobbelde:

Oplossing van puzzel SKA 5.1

Actie 1C en 1D: dobbelsteen eerst los in het veld (1C) en daarna bij munt 2 voegen (1D). Deze ‘omweg’ is nodig omdat je bij actie 1D de dobbelsteen of een munt MOET verplaatsen.

 

S5.2

Je activeert het 11-groepje (groepje 3-4-4), via acties 2A t/m 2C:

  • 2A: Een munt (je kiest munt 4) naar jouw bar.
  • 2B: De bassist is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • 2C: Een munt (je kiest munt 4) weg: naar het andere groepje.

 

S5.3

Je activeert opnieuw een 11-groepje (groepje 5-2-4), via acties 2A t/m 2C:

  • 2A: Een munt (je kiest munt 2) naar jouw bar.
  • 2B: De bassist is niet in het groepje.
  • 2C: Een munt (munt 4) weg: naar de bar van de ander!

Stap 3: Neem de dobbelsteen weg. De bassist is nog als enige vriend in het veld. Haal hem dus naar jouw bar!

 

S5.4

En je hebt gewonnen, met stand 7-6!

 

Vervolg Oplossing puzzel SKA als je 6 dobbelde:

Oplossing van puzzel SKA 6.1

Oplossing van puzzel SKA 6.2

  • Actie 1C: dobbelsteen  bij munt 2 voegen.
  • Actie 1D: Munt 3 (de bassist) bij munt 2 voegen. (Het 11-groepje 3-4-4 wordt later opnieuw gemaakt; deze volgorde is nodig, want als je eerst groepje 3-4-4 activeert dan blijft er, als je de 3 naar het andere groepje brengt, een losse munt 4 achter; je kunt dan het spel niet in deze beurt beëindigen).

 

S6.3

Je activeert het 11-groepje (groepje 3-2-6), via acties 2A t/m 2C:

  • 2A: Een munt (je kiest munt 2) naar jouw bar.
  • 2B: De bassist is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • 2C: Een munt (munt 3) weg: naar het groepje 4-4.

 

S6.4

Je activeert opnieuw een 11-groepje (groepje 3-4-4), via acties 2A t/m 2C:

  • 2A: Een munt (je kiest munt 4) naar jouw bar.
  • 2B: De bassist is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • 2C: Een munt (munt 4) weg: naar de bar van B!

Stap 3: Neem de dobbelsteen weg. De bassist is nog als enige vriend in het veld. Haal hem dus naar jouw bar!

S6.5

En je hebt gewonnen, met stand 7-6!