Oplossing puzzel Efratha

De oplossing van puzzel Efratha vind je hieronder.

Puzzelvraag:

De puzzelvraag heeft betrekking op een spelsituatie waarin je kunt winnen. Deze is hieronder afgebeeld:

Gideon-Spellen-Luciferdoosspelletjes-Efratha-Speelvraagantwoord-3.0

Jij bent speler A en je bent aan de beurt. Als je gunstig dobbelt, dan kun je in je beurt ’t spel uitmaken en winnen. Twee dobbelgetallen  zijn gunstig. De vraag is dus, welke dat zijn. En in beide gevallen de vraag: hoe moet je dan spelen?

Oplossing van puzzel Efratha:

De dobbelgetallen 5 en 6 zijn gunstig. Bij actie 1B kun je de munten zó hergroeperen, dat je met elk van deze dobbelgetallen verder kunt. Dat gebeurt hieronder.

Oplossing van puzzel Efratha 1

Vervolg Oplossing als je 5 dobbelde:

Oplossing van puzzel Efratha 5.1

Actie 1C en 1D: dobbelsteen eerst los in de wei (1C) en daarna bij munt 2 voegen (1D). Deze ‘omweg’ is nodig omdat je bij actie 1D de dobbelsteen of een munt MOET verplaatsen.

 

Oplossing van puzzel Efratha 5.2

Je activeert het 11-groepje (groepje 3-4-4):

  • Actie 2A: Een munt (je kiest munt 4) naar jouw stal.
  • Actie 2B: Gevlekt schaap is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • Actie 2C: Een munt (je kiest munt 4) weg: naar het andere groepje.

 

E5.3

Je activeert opnieuw een 11-groepje (groepje 5-2-4):

  • Actie 2A: Een munt (je kiest munt 2) naar jouw stal.
  • Actie 2B: Gevlekt schaap is niet in het groepje.
  • Actie 2C: Een munt (munt 4) weg: naar de stal van B!

Stap 3: Neem de dobbelsteen weg. Gevlekt schaap is nog als enige in de wei en dat breng je dus naar je eigen stal!

E5.4

En je hebt gewonnen, met stand 7-6!

 

Vervolg Oplossing als je 6 dobbelde:

Oplossing van puzzel Efratha 6.1

Oplossing van puzzel Efratha 6.2

  • Actie 1C: dobbelsteen  bij munt 2 voegen.
  • Actie 1D: Munt 3 (gevlekt schaap) bij munt 2 voegen. (Het 11-groepje 3-4-4 wordt later opnieuw gemaakt; deze volgorde is nodig, want als je eerst groepje 3-4-4 activeert dan blijft er, als je de 3 naar het andere groepje brengt, een losse munt 4 achter; je kunt dan het spel niet in deze beurt beëindigen).

 

E6.3

Je activeert het 11-groepje (groepje 3-2-6):

  • Actie 2A: Een munt (je kiest munt 2) naar jouw stal.
  • Actie 2B: Gevlekt schaap is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • Actie 2C: Een munt (munt 3) weg: naar het groepje 4-4.

 

E6.4

Je activeert opnieuw een 11-groepje (groepje 3-4-4):

  • Actie 2A: Een munt (je kiest munt 4) naar jouw stal.
  • Actie 2B: Gevlekt schaap is in het groepje, maar je maakt daar geen gebruik van.
  • Actie 2C: Een munt (munt 4) weg: naar de stal van B!

Stap 3: Neem de dobbelsteen weg. Gevlekt schaap is nog als enige in de wei en dat breng je dus naar je eigen stal!

E6.5

En je hebt gewonnen, met stand 7-6!